Докуметація РМК

ЗВІТ – ДОВІДКА

про виконання обласного науково-методичного дослідження

„Впровадження інноваційних педагогічних технологій у

навчально-виховний процес” у Гусятинському районі

 

Районний методичний кабінет, педагогічні колективи закладів освіти району протягом  2003-2007 навчальних  років працювали над реалізацією законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про позашкільну освіту”,   Положення про загальноосвітній навчально-виховний заклад, Національної доктрини розвитку освіти України в ХХІ ст., Державних програм “Учитель”, “Розвиток позашкільних навчальних  закладів на 2002-2008 роки”, Концепції середньої загальної освіти (12 річна школа), інших  нормативних документів з питань організації навчально-виховного процесу; забезпечення державних стандартів освіти; втіленням ідеї гармонійного поєднання інтересів особи, суспільства, держави; впровадження у практику роботи індивідуальних технологій навчання та виховання, формування навиків здорового способу життя учнівської молоді; створенням психолого-педагогічних передумов особистісної зорієнтованої системи навчання і виховання в умовах реформування національної системи освіти.

Перехід до нового якісного стану діяльності загальноосвітньої школи змусив методистів районного методичного кабінету працювати над підвищенням рівня й результативності методичної роботи з педагогічними кадрами. Цьому й сприяла Програма обласного науково-методичного дослідження „Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес”. Гусятинський РМК ось уже п’ятий рік працює над проблемою „Вдосконалення професійної майстерності педагогічних працівників шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес”. Ще у 2003/2004 навчальному році на засіданні ради РМК затверджено заходи по реалізації Програми обласного науково-методичного дослідження „Запровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес”, якими передбачено підготовчий, констатуючий, формуючий та підсумковий етапи їх реалізації. Ними передбачено вивчення теоретичних аспектів інноваційної педагогічної майстерності, збір інформації про використання їх у навчально-виховному процесі, створення банку даних тощо.

Методисти усіх фахів у 2003/2004 н.р. провели діагностування педкадрів для визначення входження їх в інновації. Анкета діагностування містила такі питання:

1. Чи готові ви обрати нестандартну форму проведення уроку? (54% вчителів, яких опитували, відповіли „так”, а 46% - „ні” або „дивлячись яка тема”).

2. Чи вірити ви в успіх навчання, побудованого на діалозі „учитель – учень”, „учень – учень” (58% - „так”, 42% - „ні”).

3. Вам пропонують провести відкритий урок у формі диспуту, „круглого столу” тощо. Чи погодитесь ви відразу? (48% - „так”, 42% – „ні”, 10% - „дивлячись яка тема”).

4. Чи виникає у вас бажання вступити у діалог, коли мова йде про інновації, на їх користь? (40% - „так”, 60% - „ні”)

5. Чи погоджуєтесь ви з твердженням, що впровадження інноваційних технологій це вихід для сучасної школи? (46% – „так”, 54% - „ні”).

Дані моніторингу говорять про те, що вчителі не всі достатньо володіють теорією інноваційних педагогічних технологій і повільно входять в них. Звідси випливає, що основне завдання РМК – забезпечити науково-методичний супровід інноваційної діяльності.

Отже, усю методичну роботу було спрямовано на задоволення потреб педагогічних працівників, постійне підвищення їхнього фахового рівня. Робота РМК була спланована так, щоб вона сприяла плеканню творчого вчителя і була направлена на пошук інноваційних методів навчання і виховання.

На початку 2003/2004 н.р. визначено цілеспрямований та обґрунтований вибір змісту, вироблено чітку структуру методичної роботи. Кожен методист РМК продумав систему методичної роботи з вчителями свого фаху на основі діагностичного підходу. Отримавши аналітичну інформацію про стан професійної компетентності педагогічної діяльності вчителів, методистами РМК проведено 42 семінари, 9 занять клубів творчих вчителів, 4 заняття шкіл передового педагогічного досвіду, 8 творчих лабораторій, 8 занять шкіл молодих вчителів, розширених засідань творчих груп - 8. Усіх 79 методичних заходи.

Це дало можливість в якійсь мірі забезпечити системний підхід до організації методичної роботи.

Насамперед РМК дбав про якісне підвищення професійного рівня керівників шкіл. Протягом року директори були залучені до занять постійно-діючого семінару з проблеми: "Модернізація змісту, форм і методів управлінської діяльності керівників навчального закладу". Засідання семінару відбулися на базі Раштівецької ЗОШ І-Ш ст. (дир.Нагорняк B.C.). Целіївської ЗОШ І—II ст. (дир. Безкоровайна Г.В.), Нижбірківської ЗОШ І-Ш ст. (дир. Вівчар Л.Я.), Калагарівської ЗОШ І-ІІ ст. (дир. Сідляр М.С.), Малолуцької ЗОШ І-Ш ст. (дир. Кузьмак Г.Й.). Личковецької ЗОШ І-Ш ст. (дир. Новожен А.І.).

Керівники шкіл мали можливість висловити власні думки про суть та необхідність змін існуючих підходів до внутрішкільного контролю під час "круглого столу" "Роль керівника школи у створенні умов для самопізнання та самовдосконалення вчителів та учнів", а під час „Трибуни вільних думок” поділитись досвідом управлінської діяльності в сучасній школі, відчути нові підходи до управління та керівництва всім навчально-виховним процесом.

Не опущено роботи з керівниками малокомплектних початкових шкіл. Протягом 2003/2004 н.р. методист Коваль В.В. провела два районних семінари-практикуми з проблеми "Сучасний урок у малокомплектній школі". Перше засідання відбулося на базі Пізнанської ЗОШ І ст. (дир. Пержило М.Б.), друге - Хлопівської ЗОШ І ст. (дир. Довбуш О.Ф.). Учасники семінару проаналізували способи і прийоми організації кожного етапу уроку, висловили свої думки щодо проведення різних типів уроків. На допомогу керівникам малокомплектних початкових шкіл підготовлено і видано методичний посібник "Організація навчальної діяльності школярів молодшого віку".

Заступники директорів з навчально-виховної роботи працювали над вирішенням проблеми: "Підвищення ефективності методичної роботи через впровадження інновацій". У школах, де відбувалося засідання семінару, на конкретному аналізі навчально-виховного процесу розкривалися шляхи підвищення творчого потенціалу педколективу та зростання професійної майстерності вчителів. Цьому сприяв методичний фестиваль "На шкільних меридіанах" (Копичинецька ЗОШ №1 І-Ш ст. - заст. Гутор Д.З.), педагогічна вітальня "Учителем школа стоїть" (Самолусківська ЗОШ І-ІІ ст. - заст.Вибирана Б.Л.), методичний марафон "Від творчого вчителя - до творчого учня" (Жабинецька ЗОШ І-ІІ ст. - заст. Базилевич Г.І.), засідання дискусійного клубу творчих вчителів "Творчою людиною можна народитися, чи творчості можна навчитися?" (Хоростківська ЗОШ №2 І-Ш ст. - заст. Говенко Д.Р.).

Протягом 2003/2004 н.р. вся методична робота із заступниками директорів з виховної роботи була направлена на оновлення виховного процесу шляхом впровадження інноваційних виховних технологій і проводилась через організацію діяльності постійно діючого семінару заступників директорів з виховної роботи, районного методичного об'єднання голів шкільних методоб'єднань класних керівників, індивідуального навчально-методичного консультування та видавництва газети «Трибуна виховника».

Відповідно до річного плану роботи проведено три засідання семінару заступників з виховної роботи.

Підвищення ефективності виховного процесу в школі через особистісно зорієнтовану систему дирекція Личковецької ЗОШ І-Ш ст. (дир. Новожен А.І., заст. Хом'як М.Н.) показали на практичних заняттях - виховних заходах, проведених в ході семінару.

Методист РМК Починок Л.М. підготувала на допомогу виховникам перелік пам'ятних дат на 2004 рік, матеріали тренінгу «Ми будуємо колектив», «Скарбничку цікавинок у виховній роботі», алгоритми колективних форм професіональної взаємодії з класними керівниками.

  Значну увагу Людмила Михайлівна звертала на роботу із головами шкільних методоб'єднань класних керівників. їх вона об'єднала в районне методоб'єднання, яке працювало над проблемою: «Підвищення ролі методоб'єднання в розвитку творчої індивідуальності класного керівника». Проведено засідання на базі Сидорівської ЗОШ І-ІІ ст. (дир. Нахім Г.Й., заст. Москалюк Л.М. гол. МО Верля ОС), Зеленівської ЗОШ І-ІІ ст. (дир. Лис Г.Т., заст. Гаврилюк З.Д., гол. МО Полюхович М.С.).

Час вимагає глибокого переосмислення шляхів розвитку педагогічної творчості, яка межує з майстерністю. Тому в останні роки поряд з традиційними формами методичної роботи широко практикуємо і такі, які поступово залучають педагогів до активної діяльності і ділової гри.

Ефективно працювали клуби "Творчість" вчителів української мови та літератури та "Пошук" вчителів зарубіжної літератури, керівником яких була методист Цвігун Г.Й. До цих клубів увійшли висококваліфіковані вчителі, об'єднані спільними науково-методичними інтересами, які мають власні здобутки і досягнення високої результативності з навчання і виховання.

Працюючи над проблемою "Здійснення комунікативно-діяльнісного, культурологічного підходів при викладанні рідної мови", члени клубу "Творчість" намагалися реалізувати її у своїй практиці. Слід відмітити творчий підхід до зустрічі у Гусятинській ЗОШ І—III ст. (вч. Панцьо О.П., Джавлюк М.О., Квасніцька Н.Б.), Увислівській ЗОШ І-ІЦіст. (вч. Хода Г.Я.).

Клуб "Пошук" вчителів зарубіжної літератури працював над проблемою "Особливості проведення нестандартних уроків у шкільному курсі зарубіжної літератури". Члени клубу відвідали уроки, проведені у нестандартній формі, у Вікнянській ЗОШ І-ІІ ст. (вч. Бас О.О.). у Старонижбірківській ЗОШ І-ІІ ст. (вч. Максимів Н.В.).

Особливої уваги потребують молоді вчителі. РМК намагається формувати основні професійні якості протягом 1-х років педагогічної діяльності. Клуб "Пролісок", який очолює методист Федченко О.І., охоплював 16 випускників педагогічних вищих навчальних закладів і 4 вчителі, які навчаються за індивідуальним планом.

Згідно плану роботи проведено два засідання клубу "Пролісок": у Зеленівській ЗОШ І-ІІ ст. (дир. Лис Г.Т., заст. Гаврилюк З.Д.) відбулася посвята молодих вчителів у педагоги; у Самолусківській ЗОШ І-ІІ ст. (дир. Турецька О.П., заст. Вибирана Б.Л.) кожен молодий вчитель прозвітував про перший рік роботи, оформивши фотоальманах "Уроки перших уроків".

Методист Гулик А.Т. намагається щоб усе цінне в роботі вчителів іноземної мови стало надбанням усіх. Тому, вивчаючи з вчителями нові і діючі інструктивно-методичні матеріали стосовно іноземної мови та найактуальніші питання з методики викладання предмету, педагогіки та психології, Алла Теодорівна продумала такі форми методичної роботи: постійно   діючий   семінар-практикум   по   вдосконаленню розмовної   мови   та   педагогічної   майстерності   вчителів англійської мови; творча група вчителів німецької мови;   школа молодого вчителя іноземної мови.

На допомогу в роботі вчителям іноземної мови методист Гулик А.Т. підготувала і видала методичні рекомендації: "Організація навчального процесу з іноземної мови в початковій школі", "Шляхи вдосконалення сучасного уроку іноземної мови".

Стиранка Н.П. - методист з математики розуміє, що методична робота має сприяти розвитку сучасного стилю педагогічного мислення, відпрацюванню професійних навичок, формуванню готовності вчителя до професійної самоосвіти, самовдосконалення. Виходячи з цих позицій, вона й будує методичну роботу з вчителями математики та інформатики. На базі Копичинецької ЗОШ №1 І-Ш ст. працював клуб творчого вчителя, керівником якого була вчитель математики, вчитель-методист Білик О.І. На заняттях клубу розглядались питання інноваційного вивчення математики.

При Гримайлівській ЗОШ І-Ш ст. діяв центр педагогічної майстерності, керівником якого була вчитель математики, старший вчитель Коцюбинська Н.П.

На базі Васильковецької ЗОШ І-ІІ ст. (кер. вч.математики, старший вчитель Дутка B.C.) працювала творча майстерня вчителів математики.

Заняття продумувались і проводились у формі "круглого столу", ділових ігор, методичних дебатів, моделювання математичних задач тощо. Підсумком цих занять стали вироблені рекомендації щодо структури уроку математики з використанням інтерактивних форм і методів роботи вчителів математики (вч. Вільхівчицької ЗОШ І-ІІ ст. Колодій О.М.), розвитку пізнавальних інтересів школярів на основі особистісно зорієнтованого підходу на уроках математики (вч. Гусятинської ЗОШ І-Ш ст. Казимирів А.П., Юркевич МІ., Дорошак ОТ., Вацлавів СВ.), виховання самостійності і творчої активності школярів на уроках математики (вч. Яблунівської ЗОШ І-Ш ст. Форманюк В.П.).

З метою створення умов для розвитку творчого потенціалу вчителів хімії та біології працювала творча лабораторія, керівником якої була методист РМК Янюк І.Я. "Використання інноваційних технологій навчання та здійснення  індивідуального  підходу до викладання хімії та  біології в  умовах

переходу до профільної школи" - така проблема, над якою працювала творча лабораторія.

 До роботи творчої лабораторії були залучені найдосвідченіші педагоги шкіл району. Заслуговують найвищих оцінок проведені заняття творчої лабораторії вчителями хімії Кулій О.В. (Копичинецька ЗОШ №1 І—III ст.), Вороною Г.Ю. (Хоростківська ЗОШ №2 І-Ш ст.), вч.біології Ярою В.М. (Целіївська ЗОШ І-ІІ ст.).

Методист Дмитрів Л.М. у перший рік своєї роботи організувала творчу групу вчителів історії та правознавства. Усі засідання були розширеними і проводились на базі Увислівської (вч.Хода В.Д.), Коцюбинецької (вч.Джума Д.В., Галак Г.П.), Яблунівської (вч. Юшкалюк О.Я.).

Членами творчої групи підготовлений методичний посібник для вчителів історії "Робота з обдарованими дітьми".

Дмитрів Л.М. залучила вчителів історії та правознавства у міжшкільні методичні об'єднання при методичних центрах Гусятинської, Хоростківської №1, Красненської, Личковецької, Нижбірківської, Яблунівської шкіл. Слід відмітити роботу міжшкільних методичних об'єднань вчителів історії та правознавства Красненського та Яблунівського методичного центру (кер. Дрозда М.Р., Юшкалюк О.Я.).

«Сучасні методи і прийоми підвищення ефективності уроку географії» -проблема, над якою протягом 2003-2004 н.р. працювала школа ППД вчителів географії (кер. Гуменюк Я.С.). Слухачі школи ППД ознайомилися з досвідом роботи вчителів географії Лаврушко М.Й. (Копичинецька ЗОШ №1), Бойко Г.В. (Раштівецька ЗОШ І-ПІ4 ст.) з впровадження в практику роботи найперспективніших освітніх технологій.

Над проблемою «Використання дидактичних матеріалів та навчально-виховних посібників в умовах профільного та особистісно-орієнтованого навчання» протягом 2003/2004 н.р. працював постійно діючий семінар вчителів, які викладають фізику не за фахом. Методист РМК Перун Л.Є. виніс на заняття семінару практичне завдання «Шляхи підготовки і проведення експерименту, лабораторних робіт та практикуму».

Крім цього творчі вчителі фізики ввійшли до складу творчої групи і працювали над оптимальним вибором методів, прийомів та форм в особистісно-орієнтовному навчанні профільної школи (Гусятинська ЗОШ І-Ш ст. - вч. Вацлавів СВ., Гримайлівська ЗОШ І-Ш ст. - вч. Дзіх Б.Р.).

На допомогу вчителям фізики видано рекомендації «Організація внутрішньої диференціації на уроках фізики».

Викладачі Захисту Вітчизни брали участь у заняттях постійно діючого семінару, де вирішували проблему «Здобуття мінімальних знань юнаками та здійснення підготовки учнівської молоді до захисту Батьківщини».

Вчителів фізкультури методист Стиранка С.В. залучив у зональні методичні об'єднання. Досвідом роботи по розвитку інтересу школярів до фізичної культури і спорту та формування активності на уроках фізкультури поділились вчителі Смотрич З.М. (Вікнянська ЗОШ І-ІІ ст.), Калугін І.Я. (Старонижбірківська ЗОШ І-ІІ ст).

Протягом навчального року методист РМК Пилипа Я.С